נפגעה בטיול בחו"ל שאורגן ע"י המעסיק – האם מדובר בתאונת עבודה?

נפגעה בטיול בחו"ל שאורגן על ידי המעסיק – האם מדובר בתאונת עבודה? -בג"צ 339/13.

פלונית עבדה כקופאית במשביר החדש לצרכן. המשביר ארגן לעובדים נופש לתורכיה שבחלקו יועד להשתלמות. במסגרת הטיול בחו"ל התאפשר לנופשים אף לערוך טיול טרקטורונים. פלונית השתתפה בטיול יחד עם בעלה ונפגעה בתאונה בעת טיול הטרקטורונים. היציאה לטיול בחו"ל לא הייתה בגדר חובה ולעובדים שהצטרפו לטיול נוכו ימי חופשה מתלוש השכר. כמו כן, עבור ההשתתפות הנוספת בטיול הטרקטורונים נדרשה פלונית לשלם מכספה. פלונית תבעה את המוסד לביטוח לאומי להכיר בתאונה בטיול כתאונת עבודה. התביעה נדחתה והתבררה בערכאות של בית הדין לעבודה כאשר בית הדין הארצי קבע בסופו של יום, כי מדובר בתאונת עבודה. הביטוח הלאומי הגיש עתירה לבג"צ על ההחלטה והעניין נדון על ידי בית המשפט העליון.

בית המשפט העליון בוחן את הפסיקה הקודמת שניתנה בעניינים אלו ומבהיר, כי תאונת עבודה יכול שתוכר לא רק במקרים בהם הפגיעה אירעה בשעת העבודה הרגילה של העובד. יש להכיר גם בתאונות עבודה שאירעו תוך פעולה נלווית של העובד במסגרת העבודה כדוגמת נופש או אירועי ספורט. נמצא שלעיתים יש למעסיק אינטרס בקיום אירועים אלו וכי על העובד להתייצב לאירועים ומשכך, מצאה הפסיקה לנכון לקבוע שבמקרים מסויימים גם פגיעה במסגרת פעולה נלווית לעבודה תיחשב כתאונת עבודה.

בית המשפט קובע, כי בפסיקה כבר נקבעה הלכה לפיה כדי לדעת האם פגיעה נגרמה במסגרת פעולה נלווית לעבודה יש לבצע מבחן דו שלבי. בשלב הראשון יש לבחון את תרומת האירוע וחשיבות האירוע למעסיק ולמקום העבודה. ככל שהאירוע תורם לעסק וחשוב למעסיק כך ניטה להכיר בו כאירוע הנלווה לעבודה. השלב השני הוא לבחון האם העובד נפצע במסגרת פעולה ספציפית הקשורה באירוע המוכר. כך, ייתכן שגם אם אירוע מסויים הינו חשוב למעסיק ולמקום העבודה, עדיין יתכן והעובד נפגע במסגרת אירוע שאינו חלק אינטגרלי מהאירוע המוכר.

בית המשפט קובע, כי בהחלט יתכן כי אירוע של נופש יחשב כאירוע נלווה לעבודה במקרים מסויימים. עם זאת, לא כך במקרה שלפנינו. במקרה שלנו נמצא, כי בפועל לא היו השתלמויות לעובדים במהלך האירוע. כמו כן, לא הייתה כל פעילות גיבוש של העובדים ולמעשה כל אחד עשה כרצונו במהלך הנופש ללא שום זיקה לעבודה. בית המשפט קובע, כי העובדה שהמעסיק מצא לנכון להיטיב עם עובדים ולממן עבורם חופשה אינה הופכת את האירוע כקשור בעבודה לצורך הכרה בביטוח לאומי.

זאת ועוד, בית המשפט אף סבר, כי במקרה הספציפי, האירוע בו נפגעה פלונית לא היה קשור באופן אינטגרלי לנופש בחו"ל של העובדים כך שגם אם היה מכיר בנופש כאירוע נלווה לעבודה עדיין היה דוחה את התביעה. בית המשפט קובע, כי טיול הטרקטורונים נעשה על ידי פלונית ובעלה באופן פרטי ומנותק מהטיול בכללותו.

לאור כל זאת, קובע בית המשפט העליון, כי אין להכיר באירוע כתאונת עבודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה