מדריך- חוק שיקום נכי נפש בקהילה

כללי:

מטרת מדריך זה הינה לתת לקורא ידע ראשוני בנושא זכויות נכי נפש בקהילה. המדריך אינו נועד להוות תחליף לייעוץ משפטי של עורך דין אלא לעזור לקורא בהבנת המושגים הבסיסיים בתחום.

מטרת החוק

חוק שיקום נכי נפש בקהילה חוקק מתוך מטרה לדאוג לשיקום ושילוב של נכי הנפש בקהילה ולאפשר להם במידת האפשר עצמאות ואיכות חיים.

מי זכאי לשיקום 

זכאי לשיקום הינו נכה נפש מגיל 18 ומעלה שסובל מנכות רפואית בשיעור של 40% לפחות. אחוזי הנכות יקבעו על ידי פסיכיאטר מוסמך בהתאם לחוק או על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.

מועצה ארצית לשיקום

במסגרת החוק הוקמה מועצה ארצית לשיקום נכי הנפש בקהילה המונה 23 חברים שהינם אנשי מקצוע בתחום הנפש כגון פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מרפא בעיסוק וכדומה. תפקיד המועצה הוא, בין היתר, לייעץ לשר הממונה בנושא שיקום נכי הנפש, להתוות מדיניות שיקום וכן לערוך שינויים בסל שירותי השיקום.

ועדות שיקום אזוריות

ועדות השיקום כוללות שלושה חברים שהינם עובדים מקצועיים. ועדת השיקום אחראית על בחינת הזכאות של נכה הנפש לקבלת תוכנית שיקום על פי סל השיקום. הוועדה תקבע אלו שירותים מתוך אלו הכלולים בסל השיקום יוקצו לנכה ובאיזה היקף. לצורך בדיקת הזכאות רשאית הוועדה להפנות את הנכה לבדיקת פסיכיאטר, לשמוע את הנכה ואת בני משפחתו, לעיין בתיק הרפואי של הנכה ולקבל חוות דעת ממומחים בתחום.

ניתן להגיש ערעור על החלטת וועדת השיקום. ערעור יוגש בתוך 45 ימים מיום שקיבל נכה הנפש את החלטת הוועדה. הערעור יוגש לוועדת ערר מחוזית הכוללת חמישה חברים ובסמכות הוועדה המחוזית לאשר את ההחלטה או לשנותה בכל דרך. ערעור על החלטת הוועדה המחוזית יוגש לבית הדין האזורי לעבודה שלו הסמכות היחודית לדון בכל תובענה שקשורה בחוק השיקום לנכי נפש בקהילה.

סל השיקום

כאמור, בסמכות הוועדה לשיקום לקבוע את זכאות הנכה לתוכנית שיקום וזאת מתוך הרכיבים שאושרו בסל השיקום במסגרת התקציב. סל השיקום כולל סיוע בתחומים הבאים:

א.     תחום התעסוקה – הסיוע כולל שירותי אבחון ליכולת העבודה של הנכה, הכשרה לעבודה, וכן סיוע בהשתלבות בעבודה לרבות בתעסוקה נתמכת.

ב.      תחום הדיור – הסיוע כולל הפניה ומימון של שירותי ליווי, הכשרה והשגחה במסגרת מגורים עצמאית ומוגנת. במסגרת זו יינתן לנכה סיוע בשכר הדירה וכן ליווי של עובד לרבות ביקורי בית במקרים מתאימים לסיוע בהשתלבות.

ג.       השלמת השכלה – הסיוע כולל הפניה למוסדות הלימוד המתאימים וכן מימון של שירותים אלו לרבות אולפנים ללימוד השפה, השלמת השכלה יסודית, השלמת השכלה תיכונית ולימודי מחשב.

ד.      חברה ופנאי – הסיוע כולל הפניה ומימון של מועדונים חברתיים במסגרות רגילות ומיוחדות.

ה.      משפחה – הסיוע כולל ייעוץ, הדרכה, והנחייה למשפחות נכי הנפש. כמו כן, הסיוע כולל גם מימון של נופשונים במסגרת מגורים מיוחדת ומוגנת עבור נכים החיים בדרך כלל עם המשפחה.

ו.        טיפולי שיניים – הסיוע כולל הפניה ומימון של טיפולי שיניים בהתאם לאמות מידה שנקבעו.

ז.       החזרי נסיעות – ועדות השיקום שדנות בעניינו של הנכה רשאיות לאשר לנכה הנפש החזר של הוצאות הנסיעה בתחבורה הציבורית לצורך ביצוע תוכנית השיקום.

בחינה מחדש

ועדת השיקום האזורית אשר קובעת תוכנית שיקום לנכה נדרשת לעיין מחדש בכל שישה חודשית בתוכנית השיקום שקבעה וזאת בכדי לבחון את התאמת התוכנית לנכה. לועדה סמכות בכל עת לבקשת הנכה או על פי המלצה של עובד מקצועי לשנות את התוכנית המקצועית שנקבעה.

הקשר לתביעת נכות בביטוח לאומי

חשוב לציין, כי הזכאות במסגרת החוק לשיקום נכי נפש בקהילה אינה פוגעת בזכאותם של הנכים לקבלת קצבת נכות כללית ושירותים מיוחדים במסגרת המוסד לביטוח לאומי ככל שהינם עומדים בקריטריונים המזכים לפי חוקים אלו.

UA-57789653-1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה