מי תקבל את כספי ביטוח החיים- הגרושה או האלמנה?

מי תקבל את כספי ביטוח החיים – הגרושה או האלמנה? ה"פ 61826-10-13 (שלום חיפה).

פלוני נפטר. שנים קודם לכן הוא ערך ביטוח חיים לפיו במקרה של מותו ישולמו כספי הביטוח ל"אשתו פלונית". מאז שערך את הביטוח חלפו שנים. היחסים עם פלונית עלו על שרטון והשניים התגרשו. פלוני אף הכיר אישה אחרת והם התחתנו. לאורך השנים, לא שינה פלוני את פרטי המוטבים בפוליסת ביטוח החיים שרכש והותיר את המוטבת כפי שרשם בשעתו "אשתי פלונית". לאחר מותו טענה גרושתו כי כספי הביטוח הינם שלה כיוון ששמה הוא זה שמופיע כמוטבת בפוליסה. האלמנה כמובן טענה שהכסף שלה. לטענתה, כוונתו של המנוח הייתה לדאוג לאשתו במועד מותו ומכיוון שהיא האישה איתה חי באותו מועד הרי שהכסף הוא שלה.

בית המשפט נדרש להחליט למי מהצדדים מגיעים תגמולי הביטוח. אין מחלוקת, כי אם המנוח היה כותב, כי כספי הפיצויים ישולמו לאשתו וזאת מבלי לנקוב בשם מפורש, הרי שאז הפיצוי היה צריך להיות משולם לאישה איתה חי לפני שנפטר- כלומר לאלמנה. עם זאת, המקרה שלנו מסובך יותר שכן בפרטי המוטבים בפוליסה נקב המנוח בשם גרושתו במפורש למרות שהוסיף, כי היא אשתו.

בית המשפט קובע, כי לאורך השנים נערכו בפוליסה שינויים שונים לאחר שהמנוח החליף מקומות עבודה ונדרש לשנות פרטים בפוליסה. למרות זאת, הוא לא ראה לנכון לשנות גם את פרטי המוטבים ולרשום את שם אשתו החדשה. במקרה זה קובע בית המשפט, כי יש להתייחס לרצונו של המנוח כפי שכתב בפרטי המוטבים בפוליסה ולשלם את כספי הביטוח לגרושתו אשר בשמה הוא נקב במפורש ולא לשלם את הכסף לידי אלמנתו.

המסקנה- למי מכם שיש פוליסת ביטוח חיים חשוב לרשום במפורש למי מיועדים כספי הביטוח. חשוב גם לדאוג לעדכן את הפרטים לאורך השנים במקרה של שינויים. יש להבהיר, כי על פי החוק, תגמולי הביטוח אינם מהווים חלק מהצוואה של הנפטר. כלומר, החלטה של מבוטח להוריש את כל כספו לאדם מסויים במסגרת הצוואה, אינה כוללת גם את כספי הביטוח ואם במסגרת הפוליסה נרשמו מוטבים אחרים שאינם היורשים, הרי שהכסף יועבר לידיהם. לכן חשוב, לשנות גם את פרטי המוטבים בפוליסה במקרה של שינוי.

UA-57789653-1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה